Restoquick TOM

Cafetaria Restoquick in Eindhoven zet persende afvalbak in

Restoquick is een drukbezocht cafetaria in het centrum van Eindhoven. Het familiebedrijf serveert verse frites, snacks en drankjes sinds 1977. Door de lange rijen klanten die het cafetaria bezoeken, komt er logischerwijs veel afval vrij. Het zitgedeelte van het cafetaria is echter beperkt en er is daarom weinig ruimte voor grote afvalbakken. Restoquick heeft recent een grote verandering doorgevoerd in hun afvalverwerking door het installeren van de TOM afvalpers. Deze afvalbak perst al het materiaal dat er ingeworpen wordt direct samen.

Minder heen en weer lopen

Voorheen had het cafetaria twee grote afvalbakken staan, die elk zes tot zeven keer per dag geleegd moesten worden. Aangezien er geen plek was om de afvalzakken in het cafetaria te bewaren, waren de medewerkers genoodzaakt om iedere keer naar een container op de hoek van de straat te lopen om de zak weg te werpen. Het heen en weer lopen duurde minstens tien minuten, wat betekent dat veel tijd onproductief werd besteed.

Nu heeft Restoquick één TOM geïnstalleerd, aangevuld met twee kleine afvalbakken. Robert Couwenberg, eigenaar van het cafetaria, merkt op dat de besparingen vanaf dag één merkbaar zijn. Het eerste grote voordeel dat de TOM oplevert, is een forse tijdsbesparing. Doordat de TOM het afval samenperst, hoeft de afvalzak nog maar één keer per dag verwisseld te worden. “Medewerkers hoeven nu dus nog maar één keer per dag naar de container op de hoek te lopen, waardoor ze de rest van hun tijd kunnen besteden aan productiever werk”, licht de heer Couwenberg toe.

Kostenbesparing containerhuur

Door de volumereductie en het afgenomen aantal benodigde afvalzakken, kon Restoquick bovendien overgaan op een kleinere afvalcontainer. Dit leidt tot een besparing van 1.200 euro per jaar aan huur- en legingskosten. Een duidelijke kostenreductie voor het cafetaria, vanaf de eerste geïnstalleerde TOM.

Romy te Kloese

De auteur van dit artikel, Romy te Kloese, is sinds 2011 werkzaam bij TOMRA. Romy is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie.