Lidl voorziet alle emballageautomaten van donatieknop

Alle emballageautomaten van Lidl Nederland beschikken vanaf heden over een speciale donatieknop voor statiegeld. Hiermee biedt de supermarktketen haar klanten de mogelijkheid om bij het inleveren van lege flessen wisselende goede doelen te steunen.

De eerste stichting waar klanten hun statiegeld aan kunnen doneren is KiKa. Met de actie ‘Draag je steentje bij!’ wordt er geld ingezameld voor het grootste kinderkankercentrum van Europa: het Prinses Maxima Centrum. Na afloop van deze statiegeldactie zal er weer een ander doel aan de automaten gekoppeld worden.

René Hissink, operationeel directeur van automatenleverancier TOMRA, licht het belang van statiegelddonatie toe: “Statiegeld wordt door veel consumenten gezien als een al uitgegeven bedrag, waardoor de bereidheid tot doneren groot is. Daarnaast heeft het een eenmalig karakter, je zit niet meteen vast aan maandelijkse donatie”.

Door het hele land zijn initiatieven bij supermarkten te vinden voor inzameling van statiegeld, vaak in de vorm van een bakje naast de automaat. Het voordeel van de donatieknop is volgens Hissink duidelijk: “Een open kartonnen doosje blijft fraudegevoelig, mensen die kwaad willen kunnen gedoneerde bonnen eenvoudig stelen. Met een donatieknop heb je dit risico niet. Een ander voordeel voor de supermarkt is de mogelijkheid tot centrale rapportage, zodat je altijd weet wat er overal gedoneerd wordt.”

Donatieknop bij Lidl

Romy te Kloese

De auteur van dit artikel, Romy te Kloese, is sinds 2011 werkzaam bij TOMRA. Romy is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie.