Statiegeldsysteem via TOMRA automaten op Heriot-Watt Universiteit in Schotland

TOMRA Systems heeft vier emballageautomaten geplaatst op de Heriot-Watt Universiteit in Schotland, die vanaf vandaag officieel in werking treden. Het project is onderdeel van het bredere Zero Waste Scotland programma, dat erop gericht is om recycling te bevorderen en te onderzoeken of een statiegeldsysteem in het land succesvol zal zijn.

Studenten, medewerkers en bezoekers van de universiteit betalen 10 pence statiegeld bij de aankoop van blikjes en flesjes op de campus. Wanneer zij de drankverpakkingen inleveren in de ‘Recycle & Reward’ emballageautomaten, ontvangen ze een bonnetje waarmee ze het bedrag terug kunnen krijgen of direct kunnen besteden bij een volgende aankoop. Het is daarnaast mogelijk om de statiegeldloze drankverpakkingen die zijn aangeschaft buiten de campus in te leveren.

Professor Steve Chapman, hoofd van de Heriot-Watt Universiteit, geeft aan: “We zijn verheugd om deel te nemen aan dit project. Ik ben er zeker van dat het ‘Recycle & Reward’ systeem het eenvoudiger maakt voor onze studenten, medewerkers en bezoekers om hun flesjes en blikjes te recyclen”.

Het project is er specifiek op gericht om zwerfafval te verminderen en hoogwaardige recycling van de drankverpakkingen te garanderen. In andere landen is al het bewijs geleverd dat 98% van de drankverpakkingen met statiegeld wordt ingeleverd. Door het materiaal gescheiden in te nemen, wordt het bovendien niet vervuild door ander afval. Hierdoor kunnen de verpakkingen beter hergebruikt worden en leveren ze bovendien meer op.

Eerder plaatste TOMRA al een automaat op Whitmuir Farm, een biowinkel in Schotland. De automaat neemt ook alle drankverpakkingen in, maar enkel op artikelen die uit de Whitmuir Farm komen zit statiegeld. Hierdoor kan het effect van het systeem duidelijk gemeten worden.­

TOMRA-medewerker Peter Mroczko bij één van de automaten.

 

Romy te Kloese

De auteur van dit artikel, Romy te Kloese, is sinds 2011 werkzaam bij TOMRA. Romy is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie.