AED overhandigen aan Louis

25.000 zwerf-blikjes bij elkaar verzameld voor een AED

In september 2021 begon Louis Bouwmeester aan zijn actie om 1200 euro aan blik bij elkaar te rapen voor het bekostigen van een AED in zijn wijk. De blikjes leverde hij in bij de R1 emballage-automaat op het kantoor van TOMRA in Apeldoorn. Nu, een half jaar later, mocht TOMRA de AED overhandigen.

25.000 blikjes van de Apeldoornse straten

Veel van de zwerf-blikjes zijn opgeraapt op straat in samenwerking met de actiegroep van Heel Apeldoorn Rein. Dit is een groep die zich al jaren inzet voor het schoonmaken van Apeldoorn. “Zo’n grote actie slaagt alleen als je het écht samen doet. En iedereen heeft er profijt van, want je doet het voor je eigen wijk”, aldus initiatiefnemer Louis. Naast straatafval is een deel van de blikjes ook bij Louis thuisgebracht en hebben verengingen en buurthuizen meegeholpen. Samen kwam dit op een totaal van 25.000 blikjes.

Een veiligere wijk

De AED was ook een idee van Louis: “De buurt vergrijst en dan weet je dat de kans steeds groter wordt dat je een AED nodig gaat hebben. De dichtstbijzijnde was voor mij 7 minuten fietsen en dat is in een noodsituatie veel te lang”. De nieuwe AED komt bij Louis zijn buren te hangen aan de zijkant van een hoekhuis. Enigszins beschermd, maar wel voor iedereen toegankelijk. Om de buurt op de hoogte te brengen wil hij flyers rondbrengen waarop hij ook een cursus aanbiedt om de AED te leren gebruiken.

De bijdrage van TOMRA

Net als Louis, wil ook TOMRA de straten vrijhouden van zwerfafval. In aanloop naar de invoering van statiegeld op blik per 31 december dit jaar, doneerde TOMRA daarom 5 cent per ingeleverd blikje aan Louis. “We vinden het belangrijk om lokale initiatieven zoals deze te ondersteunen. Louis en de andere vrijwilligers kregen voorheen een vergoeding van de Gemeente Apeldoorn, maar toen dat wegviel wilden we inspringen om het werk toch op gang te houden en te belonen. Een AED is hiervoor een perfect doel omdat er zo veel mensen belang bij – kunnen – hebben” aldus René Hissink, Algemeen Directeur TOMRA.

Romy te Kloese

De auteur van dit artikel, Romy te Kloese, is sinds 2011 werkzaam bij TOMRA. Romy is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie.