Coop statiegeldactie voor verbetering van onderwijs in Ecuador

In het Internationaal Jaar van de Coöperaties staat de statiegeldactie van Coop Supermarkten deels in het teken van coöperaties.  Vanaf deze week kunnen klanten van de supermarktketen negen weken lang hun statiegeld doneren aan El Guabo, een coöperatie van 330 kleine bananentelers in Ecuador die Fairtrade gecertificeerd is. Klanten hebben de keuze hun statiegeld aan deze coöperatie te doneren en Coop verdubbelt de opbrengst. Met de opbrengst gaat El Guabo afgedankte bananencontainers ombouwen tot mobiele leseenheden. Hierdoor krijgen boeren en hun gezinnen beter onderwijs en betere kansen. De Fairtrade bananen van de telers zijn te koop bij Coop.

Beter onderwijs
Lianne Zoetewij, directeur El Guabo:  “De onderwijssituatie in Ecuador is dramatisch. Zeker op het platteland is er veel analfabetisme, gaan weinig kinderen naar school en is de kwaliteit van het onderwijs slecht. De bevolking heeft hierdoor weinig kans op een goede baan en blijft arm. Met dit project willen we een bijdrage leveren aan een verbetering van het onderwijs en daardoor aan een betere leefsituatie van de bevolking. Met de opbrengst van de statiegeldactie van Coop kunnen we het onderwijs een nieuwe impuls geven. We vinden het geweldig dat Coop ook buiten de Fairtrade premie om financiële support wil geven.”

Over de statiegeldactie
Sinds 2008 organiseert Coop Supermarkten landelijke statiegeldacties voor charitatieve instellingen.  Voorbeelden van goede doelen waarvoor al geld is ingezameld, zijn UNICEF, het Astmafonds, het Wereld Natuur Fonds, de Dierenbescherming, CliniClowns, Nationale Vereniging De Zonnebloem, War Child en Kika. Inmiddels hebben Coop en haar klanten al bijna voor € 700.000 aan goede doelen gedoneerd.

Internationaal Jaar van de Coöperaties
De Verenigde Naties hebben het jaar 2012 uitgeroepen tot Jaar van de Coöperatie. De bedoeling is dat het publiek zich beter bewust is van de rol van coöperaties. Ook willen de VN de groei van coöperaties wereldwijd stimuleren.

bron: www.maxhavelaar.nl

Romy te Kloese

De auteur van dit artikel, Romy te Kloese, is sinds 2011 werkzaam bij TOMRA. Romy is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie.