De flessenautomaat en een duurzame samenleving
Elke minuut worden er wereldwijd één miljoen plastic flesjes verkocht. 32% van alle gebruikte verpakkingen komt terecht in de natuur. Wereldwijd vraagt men zich daarom af hoe we mensen motiveren om flessen in te leveren en hoe we deze goed kunnen recyclen. Een steeds populairdere – maar zeker geen nieuwe – oplossing is statiegeld.
De financiële waarde die een statiegeldverpakking meekrijgt, brengt de boodschap over dat deze waarde heeft voor de samenleving. De flessen worden als grondstof beschouwd en niet simpelweg als afval. In Nederland wordt op deze manier 95% van de grote plastic flessen en 80% van de kleine plastic flessen ingeleverd voor 'closed-loop'-recycling. Dat wil zeggen dat je van een oude fles weer een nieuwe fles kunt maken. Bij TOMRA noemen we dit 'Clean Loop Recycling'.
Deze manier van recyclen vermindert onze afhankelijkheid van grondstoffen om nieuwe drankverpakkingen te maken. Ook zorgt het ervoor dat er minder drankverpakkingen terechtkomen op stortplaatsen of in de natuur. Omdat ons statiegeldsysteem zo goed werkt, zit er sinds 1 april 2023 ook statiegeld op blikjes.
Hoe werkt een flessenautomaat?
Een flessenautomaat zorgt ervoor dat het inzamelen, sorteren en verwerken van drankverpakkingen geautomatiseerd plaatsvindt. De automaten komen vooral voor in regio's met statiegeldwetten.
TOMRA beschikt over een breed assortiment aan flessenautomaten. Ze zijn veelal te vinden bij supermarkten, zodat het makkelijk is om drankverpakkingen te recyclen en het statiegeld terug te krijgen. Bij sommige automaten kun je statiegeld zelfs digitaal laten uitbetalen of doneren aan een goed doel. Vraag jouw innamelocatie naar de mogelijkheden.
Inbouw flessenautomaten
Een ingebouwde flessenautomaat staat gericht naar de kant van de consument. Erachter staat een zogeheten backroom-oplossing. De backroom is bedoeld voor de afvoer van de ingenomen glazen flessen, plastic flessen, blikjes of kratten. Dit type statiegeldautomaat is veelal bij supermarkten te vinden.
Vrijstaande flessenautomaten
Een vrijstaande flessenautomaat hoeft niet ingebouwd te worden. Dit type automaat biedt alle functionaliteit voor het innemen, sorteren, compacteren en opslaan van lege drankverpakkingen in één systeem. Het is bij de automaten in dit assortiment niet mogelijk om kratten in te leveren.
Backroom achter flessenautomaten
De backroom-oplossing is de installatie die achter een ingebouwde flessenautomaat wordt geplaatst. Voor de consument staat deze uit het zicht geplaatst, veelal in het magazijn van bijvoorbeeld een supermarkt.
Veelgestelde vragen
De prijs van een flessenautomaat varieert. De factoren die het model – en dus ook de prijs bepalen – zijn onder andere:
- Het type en de hoeveelheid drankverpakkingen die terugkomen. Zijn het alleen plastic flessen, of ook glazen flessen, blikjes en bierkratten?
- Hoe efficiënt de eigenaar de inname wil maken. Meer opslagruimte, zorgt voor minder werk.
- De hoeveelheid ruimte die de eigenaar beschikbaar wil stellen voor de inname van lege drankverpakkingen.
- Het niveau van service dat de eigenaar van de flessenautomaat aan zijn klanten wil bieden.
Per ingenomen fles ontvangt de innamelocatie een vergoeding, de zogeheten 'handling fee'. De hoogte van de handling fee hangt af van de manier van innemen: handmatig, met een flessenautomaat zonder compactie of met een flessenautomaat mét compactie. Bij machinale inname is de vergoeding hoger om de aanschafkosten van de machine terug te betalen. Innamelocaties worden dus volledig gecompenseerd voor de kosten die ze maken.
De geschiedenis van de flessenautomaat
TOMRA is meer dan vijftig jaar geleden opgericht vanuit een innovatie. In een kleine schuur in Asker, Noorwegen, bedachten de broers Petter en Tore Planke een oplossing voor een probleem: een lokale kruidenier wilde een automaat die snel en gemakkelijk lege flessen kon innemen. Dit was het begin van TOMRA.
1970-1979
Jaren '70
Op 1 april 1972 werd TOMRA opgericht door de familie Planke. Aan het eind van 1972, had TOMRA 29 flessenautomaten geïnstalleerd in Noorwegen. Het succes hiervan wekte al snel belangstelling in het buitenland. Toen in 1977 de eerste flesherkenningstechnologie werd gelanceerd, kwam de groei echt op gang.
1980-1989
Jaren '80
In 1985 kreeg TOMRA een beursnotering en positioneerde zich voor groei in de Verenigde Staten. TOMRA keerde wegens macro-economische omstandigheden – het instorten van de aluminiumprijs – terug naar haar roots in Europa. De focus lag vol op productontwikkeling. TOMRA introduceerde een nieuwe generatie flessenautomaten: de TOMRA 300. De omzet steeg in de laatste twee jaar met 62 procent.
1990-1999
Jaren '90
In 1997 werd een mijlpaal bereikt met de lancering van de TOMRA T-600. Deze statiegeldautomaat bracht een nieuw herkenningssysteem, horizontale invoer van flessen, een ingebouwd modem en een geavanceerd grafisch display. TOMRA groeide uit tot een écht internationaal bedrijf, met meer dan 1700 werknemers in 34 verschilende landen.
2000-2009
Jaren 2000
In de jaren 2000 verbreedde TOMRA zich door meerdere acquisities. De belangrijkste gebeurtenis was echter de invoering van een statiegeldsysteem voor eenmalige drankverpakkingen in Duitsland. In 2006 leverde TOMRA alleen in Duitsland al zo'n 8.800 nieuwe flessenautomaten. Dat was drie keer zoveel als het totale aantal wereldwijd in een 'normaal' jaar destijds.
2010-2019
Jaren 2010
Door overnames groeide TOMRA uit tot een aanzienlijk wereldwijd bedrijf. Met de nieuwe T-9 maakte TOMRA bovendien een stap voorwaarts in de technologie van de flessenautomaten. De T-9 was de eerste automaat met 360-gradenherkenning van drankverpakkingen, genaamd TOMRA Flow Technology™. Dit bracht meer eenvoud, snelheid, hygiëne én de mogelijkheid om afwijkende verpakkingsvormen in te nemen.
2020 - heden
Jaren 2020
Vandaag de dag heeft TOMRA meer dan 5.300 mensen in dienst over de hele wereld, waarbij 20 procent van het personeelsbestand en acht procent van de omzet wordt besteed aan onderzoek en ontwikkeling. Met ruim 85.000 automaten in meer dan 60 landen, worden ieder jaar 46 miljard drankverpakkingen ingenomen. Dit wordt mogelijk gemaakt door de inspanningen van retailers, producenten en consumenten wereldwijd.