Ondernemer Jaap Ter Wengel van Coop Boekelo bij zijn automaat

Korting door inleveren blikjes en PET-flesjes

Coop Boekelo heeft als eerste in Nederland een extra inlevermogelijkheid toegevoegd aan haar statiegeldautomaat. Het is vanaf vandaag ook mogelijk om blikjes en PET-flesjes zonder statiegeld in te leveren in dezelfde automaat. Klanten ontvangen voor elk ingeleverd item een korting, welke te besteden is in de supermarkt. Door deze nieuwe optie probeert de Coop haar klanten nog meer te motiveren om afval te recyclen en een bijdrage te leveren aan een beter milieu.

Supermarktondernemer Jaap ter Wengel is erg enthousiast over de toevoeging aan zijn emballage-automaat. “Ik stoor me de laatste tijd steeds vaker aan het zwerfvuil in en om Boekelo. Nu we moesten investeren in een nieuwe statiegeldautomaat was mijn wens om ook de kleine PET-flesjes en drankblikjes in te nemen. We praten vaak over maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar als Coop Supermarkt Boekelo wilde ik er ook echt iets aan doen” zegt Jaap. Niet alleen is het inleveren van blikjes en PET-flesjes goed voor het milieu, het is ook goed voor de portemonnee van de klanten van Coop Boekelo. Ieder blikje of PET-flesje zorgt voor een korting van € 0,01 in onze supermarkt. Coop Boekelo wil haar klanten graag belonen met hun bijdrage. Op de statiegeldbon zal een ‘bonus’ opdruk te zien zijn wanneer er PET-flesjes of blikjes zijn ingeleverd. De korting zal aan de kassa verrekend worden met de boodschappen van de klant.

“Coop Boekelo zet een primeur met de toevoeging aan haar emballage-automaat” zegt Ton te Kloese, accountmanager van leverancier TOMRA. Door deze toevoeging is geen extra automaat nodig voor het inleveren van blikjes en PET-flesjes, maar kan dit in dezelfde automaat, tegelijkertijd met het inleveren van statiegeldflessen en kratten. “Deze toevoeging bespaart ruimte in de winkel en tijd voor de klant. We hopen natuurlijk dat meer ondernemers het voorbeeld van Coop Boekelo zullen volgen”, zegt Ton.

Romy te Kloese

De auteur van dit artikel, Romy te Kloese, is sinds 2011 werkzaam bij TOMRA. Romy is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie.