Start actie Heel Apeldoorn Rein

Beloningsactie tegen zwerfvuil in Apeldoorn van start

Woensdagmiddag werd het startschot gegeven voor een nieuwe actie van Heel Apeldoorn Rein. Verenigingen en maatschappelijke organisaties worden uitgedaagd om blikjes en flesjes gescheiden in te leveren in ruil voor vijf cent per stuk, bestemd voor de clubkas.

Verenigingen kunnen de lege drankverpakkingen inleveren op vijf plaatsen in Apeldoorn, waarvoor geautomatiseerde oplossingen zijn geplaatst. Wethouder Mark Sandmann van de gemeente Apeldoorn licht toe: “Ongeveer een kwart van het grove zwerfvuil bestaat uit drankverpakkingen. Daarom kiezen we ervoor een beloning te geven voor ingeleverde flesjes en blikjes. Dit heeft vele voordelen. Het wordt er niet alleen schoner van, de blikjes en flesjes worden ook gerecycled. En verenigingen verdienen er geld mee voor de clubkas”.

Proef van twee jaar
De beloningsactie betreft een proef van twee jaar en is onderdeel van een landelijke pilot voor blikjes en flesjes. Het doel is minder zwerfvuil en meer gescheiden inzameling van waardevolle materialen. De flesjes en blikjes kunnen op vijf locaties worden ingeleverd: Albert Heijn in Ugchelen, Jumbo winkelcentrum de Mheen, retourpunt winkelcentrum Eglantier, inleverautomaat korfbalvereniging Steeds Hooger en het depot system voor grote hoeveelheden aan de Vlijtseweg 64 (alleen op de eerste zaterdag van de maand tussen 9.00 – 12.00 uur).

Marc Erkelens, voorzitter van de Apeldoornse korfbalvereniging Steeds Hooger, vertelt: “Door deel te nemen aan de actie dragen we, samen met onze leden, bij aan een schone omgeving rondom en aan recycling van waardevolle grondstoffen. Ook verdienen we extra inkomen dat we voor de club kunnen gebruiken. Een win-win situatie dus. Ook zijn we er trots op dat we in ons clubhuis een inleverautomaat hebben staan.”

René Hissink, directeur van TOMRA, leverancier van flessenautomaten: “Wij zijn trots om als Apeldoorns bedrijf een bijdrage te leveren aan het schoonhouden van de stad. Tegelijk kunnen we laten zien welke verschillende geautomatiseerde oplossingen voor het innemen van drankenverpakkingen er zijn en deze in de praktijk toepassen”.

Romy te Kloese

De auteur van dit artikel, Romy te Kloese, is sinds 2011 werkzaam bij TOMRA. Romy is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie.