In het midden staat Lorraine Dundon van TOMRA, omringd door de andere finalisten.

TOMRA wint Europese Business of the Year award

TOMRA is bij de European Business Awards uitgeroepen tot Business of the Year in de categorie “bedrijven met een omzet van €150m of hoger”. Het bedrijf is in Nederland vooral bekend als leverancier van de emballage-automaten voor statiegeldverpakkingen.

Als winnaar van deze award werd TOMRA benoemd tot één van de beste Europese bedrijven op het gebied van innovatie, bedrijfsethiek en financieel succes. De uitreiking vond plaats op een gala-evenement in Londen, waar Lorraine Dundon, TOMRA Vice President en Head of Group Brand, de prijs in ontvangst nam.

“Het was een eer om deze award namens al mijn collega’s in ontvangst te nemen. Het team van TOMRA werkt er wereldwijd hard aan om een leidende rol te hebben in de ‘Resource Revolution’ en deze award motiveert ons nog meer om innovatieve oplossingen te blijven ontwikkelen voor een optimaal gebruik en hergebruik van grondstoffen”, zegt Lorraine Dundon.

Stefan Ranstrand, TOMRA President en CEO, voegt hieraan toe: “TOMRA is een wereldwijd bedrijf met zijn wortels in Europa. Ik geloof dat de idealen die het Europese bedrijfsleven deelt – het bieden van een open markt en het verlangen om een sterkere en duurzamere samenleving voor ons allemaal te ontwikkelen – de basis zijn voor ons succes. We kijken ernaar uit om nieuwe oplossingen te blijven bedenken, ons bedrijf te laten groeien en een voorbeeld te zijn op het vlak van bedrijfsethiek in de komende jaren”.

Deelname aan de European Business Awards is vrij voor bedrijven van elke grootte en uit elke sector. De awards worden sinds acht jaar uitgereikt en dit jaar zijn er 24.000 bedrijven uit 33 Europese landen betrokken geweest.

In de eerste fase van de competitie werd TOMRA benoemd tot één van de tien National Champions in Noorwegen. In de tweede fase werden 100 Ruban d’Honneur ontvangers gekozen door een panel van juryleden uit het Europese bedrijfsleven, academici en ondernemers. Een openbaar stemproces werd ook uitgevoerd. TOMRA ontving de meeste stemmen en werd zodoende in Noorwegen benoemd tot National Public Champion. Na een verdere uitgebreide jurering werden er uiteindelijk 11 algemene categorie-winnaars bekendgemaakt.

De criteria die de jury gebruikt om de Business of the Year te selecteren bestonden uit het tonen van uitzonderlijk financieel rendement, een sterke groei, innovatieve strategieën en marktleiderschap binnen de eigen sector. Daarnaast keek de jury naar bewijzen van inventiviteit, ethiek, goede relaties met belanghebbenden en een langetermijnplanning die in evenwicht is met de flexibiliteit om consistente resultaten te boeken in dynamische marktomstandigheden.

Naast TOMRA kwamen de volgende finalisten in aanmerking voor deze Business of the Year award: Ampacet Europe SA (Luxemburg), Ascendum Group (Portugal), Channel Four Television Corporation (Verenigd Koninkrijk), Clarke Energy (Verenigd Koninkrijk), EET Group (Denemarken), Komputronik S.A. (Polen), Sky Deutschland AG (Duitsland), Utility Warehouse (Verenigd Koninkrijk) en VIVACOM (Bulgarije).

“Deze prijs betekent heel veel voor ons en ik wil mijn oprechte dank uitspreken aan degenen die voor ons hebben gestemd, waaronder de jury, die ons de ultieme stempel van goedkeuring heeft gegeven. Deze award is een teken van de teamgeest die zichtbaar is in heel TOMRA”, concludeert Stefan Ranstrand.

Romy te Kloese

De auteur van dit artikel, Romy te Kloese, is sinds 2011 werkzaam bij TOMRA. Romy is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie.