Greenup in gebruik

Zwerfafval aangepakt met Greenup bij Heerlens Grotius College

Lege flesjes, blikjes en drinkpakjes op de stoep, langs de weg of in het groen. Zwerfafval blijft een hardnekkig probleem. In de omgeving van het Grotius College in Heerlen zie je het minder en minder. Met dank aan de flessenautomaat voor petflesjes en ander verpakkingsmateriaal die sinds eind januari in de hal van de school is geplaatst.

Het mes snijdt aan twee kanten. Want met elk leeg blikje of flesjes dat je in de machine mikt, scoor je via een app op de mobiele telefoon één punt. Vijftig van die credits leveren in de kantine een frisdrankje of een belegd broodje op.

Directeur Karel Möllenbeck zegt dat de automaat (zoals je die ook in de supermarkt ziet voor lege statiegeldflessen) is aangeschaft na klachten uit de omgeving over rondslingerende pakjes en plastic flesjes. “We vonden dat we daar iets aan moesten doen. Enerzijds voor de omwonenden, maar ook om bij onze leerlingen meer milieubesef te kweken. En dit is het geworden”.

Sinds de introductie van de automaat zijn geen telefoontjes meer gekomen van klagende buren. “Goed dat op deze manier iets voor het milieu gedaan wordt”, zeggen Levy, Nina en Quinty. De drie leerlingen biechten op dat ze nog niet frequent gebruik van het apparaat maken. Maar ze zijn wel van plan om dat te gaan doen. Zeker omdat het is toegestaan ook verpakkingsmateriaal van thuis mee te nemen, kan dat snel punten scoren worden. Möllenbeck: “Om het inzamelen verder te stimuleren, willen we ook denken aan een wat meer aansprekende vergoeding. Bijvoorbeeld kaartjes voor Park City Live of misschien wel Pinkpop. De aanschaf van de inzamelaar kostte Grotius drieduizend euro. Een pittig bedrag, maar een bewuste keuze, zegt de directeur. “Op deze manier dragen we ons steentje bij aan een schonere wereld. In de toekomst hopen we een deel van deze investering terug te krijgen via sponsoring. De display van de automaat biedt de mogelijkheid aan bedrijven om reclame te maken”.

Auteur: Marcel van de Veen

Romy te Kloese

De auteur van dit artikel, Romy te Kloese, is sinds 2011 werkzaam bij TOMRA. Romy is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie.