TOMRA Developer Portal

TOMRA lanceert Developer Portal voor API’s

TOMRA – wereldwijde leverancier van emballage-automaten – heeft vandaag de lancering van haar zogeheten ‘Developer Portal’ aangekondigd. De portal geeft toegang tot TOMRA’s selectie aan API’s die een koppeling tussen emballage-automaten en bestaande IT-platforms van klanten mogelijk maakt.

De portal is erop gericht om TOMRA’s klanten eenvoudige en gestructureerde informatie over de API’s te geven, waardoor een efficiënte en naadloze integratie in een toenemend digitale wereld mogelijk wordt.

Emballage-automaten voor de inname en uitbetaling van statiegeldverpakkingen zijn meestal al verbonden met een IoT (Internet of Things) platform, genaamd TOMRA Connect. De automaten verzenden dagelijks grote hoeveelheden aan transactiegegevens om ervoor te zorgen dat het aantal gerecyclede items overeenkomt met gedane uitbetalingen. Met de toevoeging van API’s worden de datamogelijkheden van de automaten verder uitgebreid, waardoor ze onderdeel worden van de digitale ecosystemen van retailers.

TOMRA reeks aan API’s omvat de eerder aangekondigde ‘Digital Payout API’, waarmee consumenten de mogelijkheid hebben om statiegeld digitaal uitbetaald te krijgen via de bestaande loyaliteitsapp van de retailer, in plaats van via een geprinte statiegeldbon. Andere API’s zorgen onder meer voor aanvullende gegevens voor rapportages, waardoor het bijvoorbeeld mogelijk wordt om een gedetailleerd beeld te krijgen van consumentensessies en de statiegeldverpakkingen die worden ingeleverd. Ook is er functionaliteit beschikbaar waarmee medewerkers meldingen over de emballage-automaat kunnen ontvangen, bijvoorbeeld wanneer er een verstoring is.

“TOMRA ontwikkelde de Developer Portal voornamelijk om klanten in staat te stellen om efficiënter te werken en meer inzichten te krijgen”, zegt Christian Shepherd Hovde, Senior Digital Advisor bij TOMRA. Emballage-automaten zijn al sterk digitaal verbonden en met het pakket aan API’s willen we voldoen aan de groeiende behoeften van onze klanten op dit vlak. Het is een spannende stap in onze voortdurende digitale reis bij TOMRA en een belangrijke mijlpaal in het aanbieden van een digitale ‘user journey’ voor consumenten”.

Romy te Kloese

De auteur van dit artikel, Romy te Kloese, is sinds 2011 werkzaam bij TOMRA. Romy is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie.