SPAR camping store

Emballage-automaat op festivalterrein

Onlangs waren we met een emballage-automaat aanwezig op het Best Kept Secret Festival campingterrein in samenwerking met SPAR. MarketingTribune spotte onze automaat en wilde graag meer weten over dit concept. Het artikel naar aanleiding van een telefonisch interview is hieronder terug te vinden.

 

Auteur: Hugo Schrameyer - journalist en redactie adviseur MarketingTribune.

Het muziekfestival Best Kept Secret afgelopen weekeinde bood niet alleen ruimte aan een SPAR-supermarkt, maar ook aan een emballage-automaat van TOMRA. Even bellen met Communication Manager Lotte Sijbers.

Zou je jezelf eens willen introduceren? Wat heb je met shoppermarketing?
‘Ik ben Lotte Sijbers, werkzaam als Communication Manager bij TOMRA. In mijn functie verzorg ik zowel de interne als externe communicatie omtrent onze emballage-automaten en bijbehorende diensten. Hierbij is er sprake van communicatie met onze directe klant, maar ook met de consument middels de automaten. Met het online softwareportfolio TOMRA Connect is het mogelijk om marketinguitingen via de automaten te tonen aan de shopper. Zo kan er worden gedacht aan het afspelen van promotievideo’s op het scherm, het toevoegen van (korting)coupons aan de statiegeldbon of het doneren van het statiegeld aan een goed doel. Door het inzetten van deze marketingboodschappen kunnen we de shopper direct bereiken en een positieve ervaring koppelen aan recycling.’

Samen met SPAR hebben jullie een automaat geplaatst op het terrein van het Best Kept Secret Festival. Hoe is dit concept precies ingevuld?
SPAR werkt al een aantal jaar samen met het Best Kept Secret Festival. Op het campingterrein bouwt SPAR ieder jaar een ‘mini-supermarkt’ waar festivalgangers verse producten kunnen kopen. Het festival en SPAR hechten veel waarde aan duurzaam ondernemen en wilden het terrein graag zoveel mogelijk zwerfafvalvrij houden. SPAR heeft ons vervolgens gevraagd om hierbij te helpen. Dit doen we natuurlijk graag. Door het plaatsen van een automaat en het activeren van een loterijprogramma was het mogelijk om iedere bezoeker een voucher aan te bieden wanneer zij lege blikjes en/of PET-flesjes inleverden. De voucher kon vervolgens in de SPAR-campingstore ingewisseld worden voor een leuke goodie van Kornuit.’

Wat verwachten met dit concept te bereiken?
‘We hopen met onze aanwezigheid buiten de standaard omgevingen, zoals supermarkten, meer bewustwording te creëren onder de consument omtrent recycling. Door drankverpakkingen in te leveren via de automaat voorkomen we zwerfafval en kunnen de verpakkingen hoogwaardig gerecycled worden. Dit houdt in dat er van een oude fles weer een nieuwe fles gemaakt kan worden (circulaire economie). Zo verbruiken we minder grondstoffen en komen er geen nieuwe verpakkingen bij.’

Is er een aanleiding om juist op dit moment aansluiting te zoeken bij een festival?
‘Voor dit specifieke festival zijn wij door SPAR benaderd, maar het is uiteraard altijd een optie voor ons om mee te denken met festivals of evenementen over duurzame oplossingen. Steeds meer festivals zijn actief op het gebied van duurzaamheid: ze zetten steeds vaker ‘statiegeldbekers’ in of werken met een beloning wanneer bekers of drankverpakkingen weer worden ingeleverd. Een mooie trend, omdat het belangrijk is zoveel mogelijk te recyclen. Hier helpen we festivals graag bij.’

Zijn er externe bureaus bij dit project betrokken geweest?
‘Bij dit project waren geen externe bureaus betrokken. Er is samengewerkt met diverse afdelingen binnen de drie betrokken partijen Best Kept Secret Festival, SPAR en TOMRA'.

 

Romy te Kloese

De auteur van dit artikel, Romy te Kloese, is sinds 2011 werkzaam bij TOMRA. Romy is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie.