TOMRA Systems viert 40-jarig bestaan

Apeldoorn, 30 maart 2012. Op 1 april 2012 is het precies 40 jaar geleden dat TOMRA Systems is opgericht door de broers Tore en Petter Planke. Gedurende deze vier decennia is de organisatie uitgegroeid tot een wereldwijde leverancier van sensorgebaseerde sorteeroplossingen, actief in meer dan 50 markten. 

40 jaar geleden leidde de uitvinding van ’s werelds eerste emballageautomaat tot de oprichting van TOMRA door de broers Planke in Asker, Noorwegen. Sinds dat moment heeft TOMRA Systems een snelle groei doorgemaakt, gedreven door een combinatie van eigen initiatieven en acquisities. Het totaal van deze ontwikkelingen heeft een organisatie gevormd die opereert in de volledige waardeketen van collectie en sortering van materialen.

Momenteel is TOMRA wereldwijd marktleider op het gebied van innameapparatuur voor gebruikte drankverpakkingen, met ruim 67.000 geïnstalleerde emballageautomaten in meer dan 30 markten wereldwijd. TOMRA is daarnaast de grootste fabrikant en industrieleider in compacteer- en baalsystemen. Geautomatiseerde afvalsortering, sensorgebaseerde sorteersystemen voor de mijnindustrie en voor de verse en verwerkte voedselindustrieën behoren tot slot tot de expertise van de organisatie.

“Door snelle groei, globale expansie en continue innovatie, hebben we vele mijlpalen bereikt sinds 1972”, aldus Stefan Ranstrand, President en CEO van de TOMRA Groep. “We vieren onze eerste 40 jaar in een wereld waar natuurlijke hulpbronnen onder ongekende druk staan. Hulpbronnen-productiviteit moet toenemen om onszelf te verzekeren van een duurzame ontwikkeling voor volgende generaties. We moeten stilstaan bij hoe we de hulpbronnen op deze wereld verkrijgen, gebruiken, hergebruiken en optimaliseren. Met onze oplossingen heeft TOMRA een goede basis voor verdere evolutie en hervorming van de gedachte wat het betekent om ‘resourceful’ te zijn in de komende 40 jaar.”

Romy te Kloese

De auteur van dit artikel, Romy te Kloese, is sinds 2011 werkzaam bij TOMRA. Romy is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie.