TOMRA viert 50-jarig jubileum met focus op circulaire economie
TOMRA – wereldwijde leverancier van inzamel- en sorteersystemen – heeft vandaag een gedurfde nieuwe missie aangekondigd: “Een wereld zonder afval mogelijk maken, door te transformeren hoe we de grondstoffen van onze planeet verkrijgen, gebruiken en hergebruiken”. De missie eert het 50-jarig jubileum van TOMRA dat morgen plaatsvindt.
“We leven in een wereld die een grote transformatie nodig heeft. We moeten dringend de circulaire economie versnellen en efficiënter gebruik maken van grondstoffen. Dit zijn kansen die met TOMRA’s oplossingen aangepakt kunnen worden”, aldus Tove Andersen, president en CEO van TOMRA (foto bovenaan).
“TOMRA heeft een vijftigjarig erfgoed van innovatie en impact met bewezen oplossingen die onze klanten – en de planeet – nodig hebben. De afgelopen vijftig jaar hebben ons voorbereid op de meest urgente uitdaging van onze tijd: het opnieuw uitvinden van de manier waarop de wereld met afval omgaat. We streven ernaar om de grondstoffenrevolutie te leiden en ons team over de hele wereld is opgewassen tegen de uitdaging.”
Een wereld die duurzame oplossingen nodig heeft
Vandaag de dag heeft TOMRA meer dan 100.000 installaties in meer dan 80 markten, met ruim 4.600 medewerkers in het bedrijf wereldwijd. TOMRA Collection – dat emballage-automaten ontwikkelt om recycling van drankverpakkingen mogelijk te maken – neemt elk jaar meer dan 40 miljard drankverpakkingen in. De emballage-automaten maken 4,5 miljoen ton aan vermeden koolstofemissies mogelijk.
Om plastic afval te bestrijden, heeft TOMRA de ambitie om tegen 2030 40% van de wereldwijd geproduceerde plastic verpakkingen in te zamelen voor recycling. Momenteel wordt slechts 14% van alle plastic verpakkingen in de wereld ingezameld voor recycling, terwijl slechts 2% wordt gerecycled in een ‘closed loop’ (gerecycled voor hetzelfde doel zonder te worden gedegradeerd tot plastic van lagere kwaliteit).
Het bedrijf heeft zich ook ten doel gesteld om jaarlijks 500 miljard gebruikte drankverpakkingen in te zamelen voor ‘Clean Loop Recycling’ – TOMRA’s versie van closed-loop recycling – zodat deze steeds weer nieuwe flessen en blikjes kunnen worden. Dit vermindert de afhankelijkheid van grondstoffen bij de productie van nieuwe drankverpakkingen en zorgt ervoor dat er minder verpakkingen in onze straten, oceanen en stortplaatsen terechtkomen.
“TOMRA is vandaag de dag relevanter dan ooit. Ons werk om een wereld zonder afval mogelijk te maken, vormt de kern van enorme uitdagingen op het gebied van duurzaamheid die van invloed zijn op de hele wereld, zoals de noodzaak om klimaatverandering, plasticvervuiling en voedselverspilling te bestrijden en een circulaire economie te stimuleren,” aldus Harald Henriksen, hoofd van TOMRA Collection.
“TOMRA Collection biedt de technologie om deze resultaten mogelijk te maken, maar de echte impact van deze recycling komt van de inspanningen van retailers, recyclingcentra en consumenten over de hele wereld. We bedanken hen allemaal voor het mogelijk maken van dit jubileum en we kijken ernaar uit om samen te werken aan deze ambitieuze doelen.”
Van garage start-up tot marktleider in duurzaamheidsoplossingen
TOMRA werd op 1 april 1972 in Noorwegen opgericht door de broers Petter en Tore Planke. Nadat ze een lokale kruidenier zagen worstelen met het handmatig innemen van lege flessen in hun winkel, ontwikkelden de broers de eerste volledig geautomatiseerde emballage-automaat in de garage van hun familie. Deze uitvinding werd snel omarmd door retailers en bracht een hele industrie voort voor het efficiënt innemen en recyclen van drankverpakkingen met statiegeld, waardoor TOMRA ook een vroege pionier werd in de groene technologiegolf.
TOMRA is blijven innoveren op het gebied van emballage-inname. De meest recente ontwikkeling was de lancering van TOMRA R1, een “multi-feed”-oplossing waarmee consumenten meer dan 100 drankverpakkingen tegelijk in de automaat kunnen werpen, in plaats van ze één voor één in te voeren.
TOMRA heeft ook het Internet of Things en big data geïntegreerd om recycling digitaal te maken met opties voor digitale uitbetaling van statiegeld, analyses voor winkels over innamepatronen, een retailer-app met meldingen over de automaatstatus en een consumentenapp met functionaliteiten voor kaarten, donatie en gamification.
Na de vroege focus op het ontwerpen en produceren van emballage-automaten, heeft TOMRA ook zijn werk op het gebied van duurzaamheid uitgebreid met geavanceerde sorteersystemen voor de voedsel-, recycling- en mijnbouwindustrie. Deze technologische oplossingen optimaliseren de terugwinning van grondstoffen en minimaliseren afval, in een steeds grotere vraag naarmate duurzaamheid belangrijker wordt bij bedrijven, overheden en consumenten.
CEO Tove Andersen concludeert: “Transformatie is de kern van alles wat TOMRA doet. TOMRA transformeert ideeën en technologie om intelligente en baanbrekende tools te creëren. We transformeren bedrijven in meer winstgevende, duurzame bedrijven en transformeren de manier waarop de grondstoffen van de wereld worden verkregen, gebruikt en hergebruikt, wat ook helpt het dagelijks leven van mensen te transformeren.”